Ενόψει της έναρξης της νέας μαθητικής περιόδου, το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων περιστρέφεται γύρω από την εκπαίδευση. Οι ξένες γλώσσες είναι πάντα στο επίκεντρο αυτής της αναζήτησης. Αγγλικά, ισπανικά, τούρκικά, βουλγάρικα… Η επιλογή δεν είναι απλά μια ακόμη γλώσσα αλλά «ένας διαφορετικός τρόπος ζωής, διαφορετικός τρόπος σκέψης, ένας νέος πολιτισμός», όπως μας είπε η Ελένη Σκερλετοπούλου.

Μια νέα επιχειρηματίας που έκανε το όραμά της πραγματικότητα μέσα από το φροντιστήριο ξένων γλωσσών «Insight» μιλάει στην «360⁰» για την αγάπη για τη δουλειά της, τη σημασία της γνώσης μιας ξένης γλώσσας και τους σύγχρονους τρόπους εκπαίδευσης.

Αγαπάς τις ξένες γλώσσες; Ποια είναι σχέση σου μαζί τους;

Με ρωτάτε αν αγαπώ τη ζωή μου; Τη λατρεύω!Λατρεύω τη δουλειά μου, είναι κομμάτι της ψυχής μου και ένας από τους λόγους της ύπαρξής μου. Είναι προτέρημα να καταφέρεις να κάνεις το πάθος σου εργασία. Ειλικρινά, δε θα μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου χωρίς να διδάσκει, χωρίς να μεταδίδει γνώση, έμπνευση, χαρά και δημιουργία.

Τι σε ώθησε να γίνεις καθηγήτρια ξένων γλωσσών;

Από πολύ μικρή ηλικία με γοήτευε η αγγλική γλώσσα και ήθελα να μιλάω και να σκέφτομαι στα αγγλικά. Στην πορεία αυτός ο έρωτας σε συνδυασμό με την αγάπη μου προς τα παιδιά με οδήγησε και στην επιλογή του επαγγέλματος, μέχρι τη στιγμή που το πάθος μεγάλωσε και άνοιξε φτερά προς όλες τις ηλικίες. Η διδασκαλία και η μάθηση δεν έχουν όρια, ηλικία, χρώμα, εθνικότητα- είναι και πρέπει να είναι εφικτή και προσβάσιμη σε όλους. Το πιστευω και το έχουμε κάνει πράξη μέ 49 υποτροφίες που αποδόθηκαν σε σπουδαστές που κινδυνέυαν με αποκλεισμό απο την απόκτηση γλωσσικών δεξιοτήτων.

Ποια είναι σήμερα η δεύτερη δημοφιλέστερη γλώσσα ύστερα απ’ τα αγγλικά; Τα τουρκικά και βουλγάρικα έχουν μπει κι αυτά στο «παιχνίδι»; Ποιο είναι το κίνητρο της επιλογής των διδασκομένων;

Η ξένη γλώσσα είναι επιλογή ή κάλυψη ανάγκης. Συνεπώς δε μπορούμε να καθορίσουμε δημοφιλέστερη δεύτερη γλώσσα γιατί ο καθένας από εμάς έχει διαφορετικές ανάγκες και διαφορετικό σκοπό.

Τα τούρκικα και τα βουλγάρικα τα τελευταία χρόνια είναι υψηλά στις προτιμήσεις των σπουδαστών λόγω εργασιακών και επιχειρηματικών αναγκών. Η ρώσικη γλώσσα επίσης έχει ζήτηση από επαγγελματίες στον τουριστικό κλάδο με μικρή συμβολή του εμπορικού.

Άνοδο επίσης παρατηρούμε στην ισπανική γλώσσα. Η Ισπανική θεωρείται γρήγορη και ευχάριστη λόγω της μεσογειακής μας κουλτούρας. Σημαντικό ρόλο παίζουν τα προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών Erasmus, καθώς η Ισπανία βρίσκεται υψηλά στις προτιμήσεις των φοιτητών. Όπως καταλαβαίνεται όλα εξαρτώνται από το τι θέλουμε να πετύχουμε και που στοχεύουμε να χρησιμοποιήσουμε τη δεύτερη γλώσσα που επιλέγουμε.

Υπάρχει κόσμος που μαθαίνει μια γλώσσα για να αναζητήσει δουλειά στο εξωτερικό;

Η εύρεση εργασίας στο εξωτερικό υπήρχε εδώ και χρόνια όσο αφορά τα επιστημονικά πεδία. Τα τελευταία χρόνια έχουμε εντάξει νέα ταχύρρυθμα προγράμματα μετανάστευσης καθώς επίσης και προγράμματα επαγγελματικής ορολογίας με πιστοποίηση ώστε ο ενδιαφερόμενος να είναι απόλυτα έτοιμος και καταρτισμένος προτού μεταβεί για εργασία σε μια ξένη χώρα. Αυτο που μας κάνει ιδανική επιλογή στα προγράμματα αυτα ειναι η μέθοδος Insight καθως είναι σχεδιασμένη με έμφαση στην χρήση της γλώσσας. Η πιστοποίηση είναι δεδομένη σε ένα σπουδαστή με σωστες βάσεις. Ο σπουδαστής θα κριθέι κυρίως στην χρήση της γλώσσας και αυτη είναι η τάση κυρίως στον ιδιωτικό τομέα διεθνώς. Το πτυχίο ως μόνο εφόδιο ειναι αδύναμο καθώς συνοδευεται απο συνεντευξη στο χώρο εργασίας.

Ποιες νέες μεθόδους διδασκαλίας παρέχει ένα σύγχρονο φροντιστήριο;

Οι μέθοδοι διδασκαλίας πρέπει να είναι ευέλικτες και να προσαρμόζονται σε κάθε εποχή και κάθε νέα ανάγκη. Η μέθοδος Insight έχει ως επίκεντρο τον σπουδαστή και στοχεύει στην ευχάριστη και αποτελεσματική διδασκαλία. Η μέθοδος καλύπτει όλους τους μαθησιακούς χαρακτήρες μέσω της χρήσης τεχνολογίας όπως οι διαδραστικοί πινάκες αφής, η χρήση ηλεκτρονικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας, το ηλεκτρονικό βιβλίο και η εφαρμογή αυτοαξιολόγησης του σπουδαστή. Επιπρόσθετα ενσωματώνει πρακτικές που καθιστούν το μάθημα ευχάριστο όπως τα επιτραπέζια παιχνίδια στην αντίστοιχη γλώσσα, τα talking dice, τα projects, ο αυτοσχεδιασμός και άλλες πρακτικές. Βλέπετε δεν μπορέις να παρακινήσεις ένα άνθρωπο. Όμως μπορέις να κάνεις ουσιαστικές παρεμβάσεις ωστε να προκαλέσεις αυτοπαρακίνηση. Άλωστε η βασική αρχή στην προσωπική αναπτυξη είναι η θέληση

Η Ελένη στην αίθουσα με τα πιο σύγχρονα μέσα διδασκαλίας
Η Ελένη στην αίθουσα του «Insight» με τα πιο σύγχρονα μέσα διδασκαλίας

Η τεχνολογία και το διαδίκτυο τι ρόλο έχουν παίξει στην εκμάθηση των γλωσσών;

Έχουν διευκολύνει το έργο του εκπαιδευτικού αλλά και του σπουδαστή. Μας βοηθούν να βρούμε και να χρησιμοποιήσουμε πληροφορίες ευκολότερα και γρηγορότερα, να προσεγγίσουμε όλους τους σπουδαστές και να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον τους. Βοηθούν ώστε το μάθημα να γίνεται περισσότερο διαδραστικό και βιωματικό. Επίσης, η πρόσβαση στην εκπαίδευση έγινε ευκολότερη για τους σπουδαστές που δε έχουν χρόνο και δε μπορούν να παρευρίσκονται σε μαθήματα λόγω εργασίας δίνοντας τους τη δυνατότητα να παρακολουθούν από το χώρο τους.

Ποιοι είναι οι πιο «καλοί» μαθητές; Οι μικροί ή οι μεγάλοι;

Ποια η διαφορά; Όλοι κρύβουμε ένα παιδί μέσα μας. Όλοι είναι μαθητές. Η πρόκληση του αποτελεσματικού καθηγητή είναι να δημιουργήσει κίνητρα και να τους καθοδηγήσει ώστε να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές και τα ταλέντα τους. «Ο μέτριος δάσκαλος μιλάει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο εξαιρετικός δάσκαλος δείχνει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει» με τα λόγια του William Arthur Ward (Αμερικανός συγγραφέας).

Πόσο χρήσιμο είναι για έναν επαγγελματία να γνωρίζει την ορολογία της δουλειάς του σε μια ξένη γλώσσα;

Πόσο χρήσιμο είναι να ξέρει τη δουλειά του αν δεν μπορεί να επικοινωνήσει; Καθημερινα χάνονται δεκάδες δυνατότητες συνεργασίας και εκατοντάδες πελάτες, λόγω ανεπάρκειας στην επικοινωνία. Την εποχή της καταρευσης των εμπορικων συνόρων, η επικοινωνία έιναι κρίσιμη παράμετρος για την επέκταση στις διεθνέις και τις γειτονικές αγορές. Τα προγράμματα μας έρχονται να κλείσουν αυτό το κενό.

Εχουμε εκπαιδεύσει επιχειρηματίες και προσωπικό επιχειρήσεων απο τον χώρο κυρίως της Βιομηχανίας και του Τουρισμού σε εξειδικευμένα προγράμματα ορολογίας στην ξένη γλώσσα. Τα προγράμματα αυτά είναι απόλυτα προσαρμοσμένα και στις περισσότερες περιπτώσεις απαιτούν μια πρώτη καταγραφή αναγκων για την κατάρτιση της εκπαιδευτικής πρότασης. Ένα αποτελεσματικό επιχειρηματικό πρόγραμμα πρέπει να ταυτίζεται με την επιχειρησιακή στρατηγική όσο και τις εταιρικές αξίες.

Παραδειγματικά η εκπαίδευση του προσωπικού μιας ξενοδοχειακής μονάδας έχει τελείως διαφορετική ύλη, βιβλία, κέιμενα, project και λεξιλόγιο απο μια εμπορική επιχείρηση και μια βιομηχανική μονάδα.

Πέρα από επαγγελματικό εφόδιο τι πιστεύεις ότι προσφέρει στο πνεύμα μας η γνώση μιας δεύτερης ή τρίτης γλώσσας.

H γλώσσα διευρύνει τους ορίζοντές μας. Μαθαίνουμε για νέους πολιτισμούς, διαφορετικούς τρόπους ζωής, διαφορετικούς τρόπους σκέψης. Η γνώση μια ξένης γλώσσας είναι σαν να έχουμε διανύσει το μισό ταξίδι στην αντίστοιχη χώρα.

Σύμφωνα με μελέτες, η γνώση μιας δεύτερης ή τρίτης γλώσσας έχει άμεσο αντίκτυπο στην γνωστική διαδικασία. Παραδειγματικά η υπόθεση Sapir-Worf υποστηρίζει οτι η γλώσσα οδηγεί την οικοδόμηση της σκέψης και όχι το αντίθετο. Ως εκ τούτου ένα άτομο που μιλά δύο γλώσσες αντιλαμβάνεται τον κόσμό μέσα απο δύο διαστάσεις. O Howard Gardner ο οποίος αμφισβήτησε τις αρχές τις λογικής και αιτίας με την θεωρία της πολλαπλής ευφυΐας, επίσης αναφέρεται στην γλωσσική ευφυΐα και το ρόλο της στην μάθηση.

Συνεπώς ο τρόπος λειτουργίας του εγκεφάλου δίγλωσσων ατόμων διαφοροποιείται σε σχέση με αυτών που μιλούν μόνο την μητρική τους. Η διαφοροποίηση αυτή προσφέρει πολλά πνευματικά οφέλη, όπως ενίσχυση της σκέψης, ανάπτυξη πολλαπλών δεξιοτήτων, βελτίωση μνήμης, αύξηση παρατηριτηκότητας, λήψη αποφάσεων, βελτίωση δεξιοτήτων, καθυστέρηση στα σημάδια άνοιας και τηςνόσου Αλτσχάιμερ καθώς και βελτίωση της γνώσης της μητρικής γλώσσας

Είναι ποτέ αργά για να μάθει κανείς μια νέα γλώσσα;

Είναι ποτέ αργά να ζήσεις; Είναι ποτέ αργά να κάνεις κάτι για τον εαυτό σου; Είναι ποτέ αργά να βελτιώσεις τον εαυτό σου ή τις γνώσεις σου; Είναι ποτέ αργά να μάθεις τον κόσμο? Είναι ποτέ αργά να ταξιδέψεις με συνεπιβάτη το μυαλό σου και την φαντασία σου?
Η γνώση μιας ξένης γλώσσας είναι εφικτή για όλους τους ανθρώπους!

info:

Η Ελένη Σκερλετοπούλου-Παπαχρυσαφάκη, είναι καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας από το 1999 και υπέυθυνη ακαδημαικής υποστήριξης από το 2005. Με όραμα το σχολείο που ονειρευόταν ίδρυσε το δικό της κέντρο ξένων γλωσσών μαζί με τον αδερφό της Σκερλετόπουλο Λεωνίδα το 2005 στην Αλεξανδρούπολη. Επειτα διαμορφώθηκε στην σημερινή του μορφή ως κέντρο ξένων γλωσσών Insight οπου η Ελένη έχει τον ρόλο της διευθύντριας σπουδών.
Το κέντρο απο την ίδρυση του έχει προσφέρει γνώση σε περισσότερους απο 740 σπουδαστές όλων των ηλικιών, οι οποίοι παρακολούθησαν περισσότερα από 1050 προγράμματα τα οποία ξεπερνούν τις 80.000 διδακτικές ώρες.
Με όραμα την ουσιαστική συμβολή στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων της τοπικής κοινωνίας και αποστολή την προσβάσιμη και ευέλικτη εκπαίδευση, τo Insight αποτελεί το πιο ενημερωμένο κέντρο στην Αλεξανδρούπολη διατηρώντας ένα ευρύ δίκτυο συνεργατών.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ