Ο Μιχάλης Παλαπουίδης είναι ένας από τους ταλαντούχους ζωγράφους που επιλέχτηκαν ανάμεσα σε χιλιάδες από όλο τον κόσμο για να φέρουν εις πέρας ένα δύσκολο έργο: Τη μεταφορά της πινελιάς του Van Gogh στην μεγάλη οθόνη. Το «Loving Vincent» είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία ζωγραφισμένη εξ ολοκλήρου στο χέρι. Ο Μιχάλης και όλη η ομάδα, ειδικά εκπαιδευμένοι στην τεχνοτροπία του μεγάλου ζωγράφου, αναβιώνουν καρέ-καρέ τις τελευταίες μέρες της ζωής του. Μια κινηματογραφική μεταφορά βασισμένη σε επιστολές που είχε γράψει ο ίδιος ο Van Gogh.

Η 360 μίλησε με τον Μιχάλη που μας περιγράφει πώς εργάστηκε σε αυτό το μοναδικό εγχείρημα αλλά και τις ευρύτερες καλλιτεχνικές του ανησυχίες, από την παιδική του ηλικία μέχρι και σήμερα.

Σε ποια στιγμή κατάλαβες ότι είσαι ζωγράφος;

Από πολύ μικρός, από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, αφού η νηπιαγωγός μου στη Γερμανία, η Frau Smith, είχε πει στους γονείς μου ότι όταν μεγαλώσω θα γίνω ζωγράφος. Δε σταμάτησα ποτέ να ζωγραφίζω. Έτσι, μετά το λύκειο πήρα πτυχίο διακοσμητή και στην ηλικία των 30 ετών μπήκα στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Τι θέλεις να εκφράσεις μέσα από την τέχνη σου;

Η ζωγραφική μου παραπέμπει σε έναν κόσμο γνωστό που αποτελείται από μορφές και αντικείμενα που βλέπω καθημερινά. Στους πίνακές μου παρατηρεί αρχικά κάποιος μία ρεαλιστική απεικόνιση των θεμάτων, η οποία με τον τρόπο διατύπωσής της δεν ακυρώνει άμεσα τις αληθοφανείς συμβάσεις της, ή ακόμη και φωτογραφίες, τις οποίες συνθέτω και εκ νέου αλλά και επεμβαίνω με το να τις αντικαταστήσω με μια άλλη προσωπική, γεμάτη φαντασία πραγματικότητα, προσπαθώντας να δώσω μια χιουμοριστική νότα και μια δόση αισιοδοξίας και χαράς.

Έτσι, η μεταφερόμενη αντικειμενικότητα γίνεται πιο πραγματική από την πραγματικότητα την ίδια και λειτουργεί σαν συμβολικός χαρακτήρας μέσα στο έργο.

Η πραγματικότητα γίνεται παιχνίδι και το κάθε παιχνίδι εικαστική εκδοχή, δημιουργώντας από το στιγμιαίο κάτι άχρονο, από τη στιγμιαία σύλληψη τέχνη.

Οι επιρροές σου;

Κατά καιρούς έχω μελετήσει αρκετούς καλλιτέχνες, σύγχρονους και μη, και έχω επηρεαστεί από όσα έχουν προσφέρει στην τέχνη, παίρνοντας αυτό που μου είναι χρήσιμο. Ωστόσο, επιδιώκω να δομώ τον δικό μου προσωπικό τρόπο έκφρασης.

Χρειάζεσαι έμπνευση για κάθε σου έργο ή αρκεί και η εμπιστοσύνη στο ταλέντο;

Η έμπνευση είναι βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία ενός έργου, από τη σύλληψη ως την ολοκλήρωσή του. Δεν είναι κάτι που ελέγχεις. Δεν μπορείς να φέρεις τον αέρα μέσα, αλλά πρέπει να αφήνεις το παράθυρο ανοιχτό.

Όσο για το ταλέντο, από μόνο του δε φτάνει. Καλό είναι να συνδυάζεται με τη σκληρή δουλειά, τις σωστές παρατηρήσεις και προετοιμασία και το να μένεις πιστός στους στόχους σου.

Συμμετέχεις ως ένας από τους ζωγράφους στη δημιουργία της ταινίας «Loving Vincent». Πες μας δυο λόγια για την ταινία, όσον αφορά στο εικαστικό-δημιουργικό κομμάτι.

Το Loving Vincent» είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία ζωγραφισμένη εξ ολοκλήρου στο χέρι. Η πλοκή της ταινίας εστιάζει στις τελευταίες μέρες της ζωής του Van Gogh και βασίζεται σε επιστολές που είχε γράψει ο ίδιος. Μέσα από την ταινία ζωντανεύουν 120 μεγάλα έργα του ζωγράφου. Ο στόχος της ταινίας είναι να διηγηθεί την ιστορία του μεγάλου καλλιτέχνη χρησιμοποιώντας πραγματικές ελαιογραφίες στο στυλ του Van Gogh. Εμείς, ως ζωγράφοι, ήμασταν υπεύθυνοι ώστε να ζωγραφίσουμε με εκπληκτική ακρίβεια κάθε καρέ της ταινίας, η οποία είχε ήδη γυριστεί με κανονικούς ηθοποιούς. Η Ελλάδα ενεπλάκη στη δημιουργία της ταινίας μέσω του Κωνσταντίνου Βασίλαρου, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την παραγωγή στην Ελλάδα.

Την ταινία σκηνοθετεί η Πολωνή ζωγράφο και σκηνοθέτιδα Dorota Kobiela με παραγωγό τον Άγλλο Hugh Welchman που είχε βραβευτεί με Oscar για την μικρού μήκους ταινία «Peter & The Wolf». Το καστ περιλαμβάνει ονόματα όπως Douglas Booth, Saoirse Ronan, Helen McCrory, Aidan Turner, Jerome Flywn και Chris O’ Dowd.

Πόσοι ζωγράφοι συμμετέχετε και πώς επιλέχτηκες να είσαι ένας από αυτούς;

Στη δημιουργία της ταινίας συμμετέχουν 125 ζωγράφοι παγκοσμίως, ειδικά εκπαιδευμένοι στην τεχνοτροπία του Van Gogh, οι οποίοι εργάστηκαν σε τρία στούντιο, δύο στην Πολωνία και ένα στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, μια ομάδα 20 καλλιτεχνών εργάστηκε για 9 μήνες στην Αθήνα, στο Studio Mabrida της οικογένειας Σοφιανού στο Κορωπί.

Η επιλογή των καλλιτεχνών ήταν μια διαδικασία χωρισμένη σε διάφορα στάδια. Εδώ στην Ελλάδα, στάλθηκαν περίπου 300 αιτήσεις και βιογραφικά. Ακολούθησαν τεστ και ειδική εκπαίδευση πάνω στην τεχνική που απαιτούσε η συγκεκριμένη ταινία. Σε κάθε στάδιο αποκλείονταν κάποια άτομα, μέχρι να καταλήξουν στους 20 καλλιτέχνες που πληρούσαν τις προϋποθέσεις.

Πόση ώρα και προσπάθεια απαιτείται για τη δημιουργία ενός και μόνο καρέ;

Η δημιουργία του πρώτου καρέ ήταν αυτή που χρειαζόταν τον περισσότερο χρόνο και εξαρτιόταν από τον βαθμό δυσκολίας του κάθε φορά, από ώρες μέχρι και μέρες δουλειάς. Τα επόμενα καρέ ολοκληρώνονταν πιο σύντομα αλλά και πάλι οι ώρες ποίκιλλαν ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας. Κάθε πρώτο καρέ που ολοκληρωνόταν έπρεπε να πάρει την έγκριση της σκηνοθέτιδας, ενώ τα υπόλοιπα εγκρίνονταν από τον υπεύθυνο επιβλέποντα.
Η πινελιά μπορεί να υποκατασταθεί μια μέρα από την τεχνολογία;

Σίγουρα με την εξέλιξη της τεχνολογίας πολλές δημιουργίες του ανθρώπου έχουν υποκατασταθεί από αυτές των μηχανών. Αυτό συμβαίνει και στην τέχνη. Η άποψή μου είναι ότι η ανθρώπινη διάσταση των έργων τέχνης είναι μοναδική, αλλά και η τεχνολογία μπορεί να συμβάλλει θετικά στη δημιουργία ενός έργου όταν δεν αποκλείει τον ανθρώπινο παράγοντα.

Πώς είναι η καθημερινή ζωή ενός επαγγελματία ζωγράφου, του Μιχάλη;

Ο βιοπορισμός μέσω της τέχνης στη σημερινή εποχή είναι αναμφισβήτητα δύσκολος. Τα πολιτικο-οικονομικά γεγονότα έχουν αποπροσανατολίσει τον σύγχρονο άνθρωπο από αυτά που άλλοτε θεωρούσε αξίες. Αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στον τομέα της τέχνης. Παρόλα αυτά, ο καλλιτέχνης δεν μπορεί ποτέ να σταματήσει την έμφυτη τάση του να ασχολείται με αυτό που δίνει νόημα στη ζωή του, οπότε πάντα βρίσκει τρόπους να τα καταφέρνει ακόμα κι αν δεν μπορεί να είναι αυτή η κύρια ασχολία του.

Πού μπορεί να δει κανείς έργα σου;

Έργα μου μπορεί να δει κανείς κυρίως διαδικτυακά στην ιστοσελίδα μου www.palapouidis.gr και στο facebook: Palapouidis Art Gallery, αλλά και σε εκθέσεις που συμμετέχω κατά καιρούς. Η πιο πρόσφατη έκθεση που συμμετείχα ήταν στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τίτλο Απόφοιτοι 2014-2017.

info:

Μέχρι στιγμής ή ταινία Loving Vincent έχει κερδίσει το Audience Award στο Annecy International Animation Film Festival στη Γαλλία και Award for Best Animation Film στο Shanghai International Film Festival.

Στην Ελλάδα θα προβληθεί στις 19 Οκτωβρίου.

Το τρέιλερ από την ταινία:

LEAVE A REPLY